10 steg til Google Analytics

By HELLI - Admin 2 år ago
Home  /  Blogg  /  10 steg til Google Analytics
Bilde av Google Analytics på iMac

Ønsker du å oppnå mer på kortere tid og med mindre innsats? – Høyst sannsynlig vil du det, men er det mulig?

Suksess for en moderne virksomhet i 2015 er avhengig av hvor raskt den kan snu innsikt til handling. Om du setter av tid til å gjøre det som står i punktene én gang, så vil du 100% sikkert spare inn denne tiden og mer enn det, når du jobber med markedsføringen i fremtiden.

Grunnen til at Google har gjort slik suksess som de har i dag, er fordi dem kan vise til mer nøyaktig statistikk enn noen andre, i et veldig kritisk nivå i beslutningsprosessen til en bruker. Bruker du denne statistikken riktig, er det ganske mye større sjanse for å lykkes også i fremtiden.

 

1. Koble nettsiden til Google Analytics. Dette gjør du ved å få en kode eller «tracker» i Google Analytics. Du kan spore både en nettside og en mobilapplikasjon. Vanskelighetsgraden på å integrere en kode som sporer en gitt aktivitet avhenger av hvilken publiseringsløsning/CMS du bruker og hvilke elementer du skal spore. Koden legges inn på hver enkelt side du ønsker å spore. For de teknologier som er mest brukt vil Google gi deg mye hjelp til hvordan integrere koden i din nettside, om ikke ta kontakt med din leverandør av nettsider eller bruk google.no til å «google» deg frem til hjelpeverktøy.

2. Har du ikke satt opp Google Analytics på din nettside ennå må du starte der. Nå. Det første du må gjøre er å sette opp en konto hos analytics.google.com. Husk å avgjøre hvor mye du ønsker å dele med Google og hvor mye du vil ha for deg selv. Vær gjerne skeptisk, men i likhet med oss andre ønsker Google å gjøre sin jobb best mulig. Jo mer informasjon de får, jo bedre statistikk kan de hente ut.

3. Sett opp mål og måleparametere. Vår erfaring er at å sette opp mål er blant de viktigste funksjonene for å sette opp i Google Analytics. Dessverre er det altfor mange nettsteder med utilstrekkelige eller feilaktige målinnstillinger.

Mål er nødvendig for å se konverteringsrapportene. Rapportene inneholder den absolutte antall konverteringer, konverteringsfrekvens per mål, og målet verdi (hvis brukt). Google Analytics-rapporter inneholder en ABC struktur: (A)cquisition, (B)ehavior, og (C)onversions.

4. Gjør et skille mellom mikro- og makromål. Det primære målet eller konvertering på et nettsted kalles et «makromål » eller » makrokonvertering». Dette kan være en som gjør et kjøp, noen som finner en forhandler, fyller ut kontaktskjema etc. Det handler om din viktigste forretningsmessige mål.

De sekundære målene for et nettsted er kalt «mikromål». En besøkende laster ned en brosjyre, ser en demo, eller ber om mer informasjon. Oftest er det en direkte sammenheng mellom mikromål og makromål.

Tre Fordeler ved å sette både mikro- og makromål

  •  Potensialet er større enn hvis du setter opp bare et primært mål for nettsiden.
  • Du kan rapportere, analysere og optimalisere interessante tall for ulike avdelinger.
  • Du kan lettere utvikle en multikanalstrategi som innebærer både makro- og mikro mål.

Hvordan sette opp et mål

For å komme videre og sette opp et nytt mål må du ha admin-rettigheter i Google Analytics. Husk også at du alltid definerer et mål på «Vis»-nivå (View level).

Her er et 10-trinns kort guide på hvordan du setter opp et nytt «destinasjonsmål» i Google Analytics.

  • Klikk Admin i spissen.
  • Klikk mål.
  • Klikk Nytt mål.
  • Skriv inn navn på målet
  • Velg destinasjon som type mål.
  • Klikk Neste
  • Under Måldetaljer, sett destinasjonen lik nettadressen din.
  • Velg Verdi > «På» og tildele en verdi til målet ditt.
  • Velg Trakt > «På» (hvis du har flere nødvendige skritt frem til konverterings).
  • Klikk på Opprett Mål, og du er klar!

Merknad 1: Klikk på verifisere mål å verifisere målet ditt basert på historiske data.
Merknad 2: Hvis du ikke kan stille reelle, verdier i kroner og øre, er det beste praksis å bruke relative målverdier for alle dine mål.

6. Google Analytics annotering

Hvis du er som oss og du ikke bare bryr deg om «hva», men enda mer om «hvorfor» og «hvordan» bak en analyse, da kommer «annoteringer» virkelig til nytte.

Annoteringer i Google Analytics gi deg svar på spørsmål som:

«Konverteringer var 50% under vårt gjennomsnitt i løpet av sist helg. Var det et problem med det tekniske på_ vår nettside? «

«En 400% økning i totale trafikken på nettsiden; Hvordan kunne det skje? En av våre blogginnlegg ble delt og forårsaket en enorm økning i våre trafikktall!»

7. Observasjonsaktiviteter

Observasjon og overvåking er svært nyttig for å koble sammen trådene. Vi anbefaler at du sjekker ut disse videoene av Avinash Kaushik for å lære mer om funksjon og terminologi. Observasjon og overvåking kan bli funnet gjennom rapporteringsgrensesnittet.

8. Tilpasse segmenter for å forbedre din innsikt

Google Analytics har en funksjon som er kalt segmenter, du finner både standard og tilpassede segmenter.

Som standard har Google installert 22 segmenter. Ved å holde markøren over et segment med musepekeren kan du se detaljene.

Aller helst bør du sette opp tilpassede segmenter

Du kan sette opp segmenter via admin- eller rapporteringsgrensesnittet. Ofte er det gjennom rapporteringsgrensesnittet du har flest muligheter.

Segmenter via Google Analytics sitt rapporteringsgrensesnitt

  • Naviger til en rapport der du kan opprette og bruke segmenter (f.eks Acquisition Oversikt).
  • Klikk på alle økter.
  • Klikk på den røde New Segment

Innenfor rapporteringsgrensesnittet, har du de samme valgene som i admin-grensesnittet.

Men her er ytterligere tre punkter:

  1. Segmentene er knyttet til din unike påloggings kontoinformasjon.
  2. Segmenter kan deles med andre som har tilgang til den samme utsikten.
  3. Du kan ikke bruke segmenter til traktrapportene (PadiTrack kan komme godt med her).

Nyttige segmenter til å begynne med

Her er ti raske ideer for å segmentere din Konverteringsfrekvens (CR) og forbedre din innsikt:

  1. Segmentere CR etter enhet (mobil, nettbrett, desktop).
  2. Segmentere CR etter trafikk kanal.
  3. Segmentere CR av destinasjonssiden.
  4. Segmentere CR etter type besøkende (ny, retur).
  5. Segmentere CR Leseren type.
  6. Segmentere CR etter den geografiske region.
  7. Segment kanalen CR etter navngi modell.
  8. Segmentere CR etter dag i uken.
  9. Segmentere CR etter tid på dagen.
  10. Segmentere CR etter kampanje.

9. Lag tilpassede rapporter!

Alle organisasjoner er unike, så hvilken statistikk som er viktigst for deg burde du gjøre klart. Dermed vil du spare mye tid i fremtiden.

Du trenger svært ofte å kombinere informasjon fra ulike rapporter for å få et klart bilde av hva som skjer. Det er over 90 standardrapporter i Google Analytics, og listen er økende.

Tilpassede rapporter vil hjelpe deg å se dine viktigste beregninger og dimensjoner i én rapport.

Skift fra standardrapport til tilpasset rapport
Dette er et flott triks, spesielt hvis du er ny på egendefinerte rapporter.
De fleste standardrapporter kan fungere som en mal for tilpassede rapporter.

  1. Klikk på Tilpass-knappen på en standard rapport
  2. Gjennomgå beregninger og dimensjoner av rapporten.
  3. Gi den nye egendefinerte rapporten et navn og klikk «lagre».

10. Del rapporten med resten i organisasjonen!

Flere hoder tenker bedre enn ett heter det. Analytics har statesikk som fort kan bli interessant å dele over kaffeautomaten, skriv den ut å hør hva dine medarbeidere tror om tallene. «Visste du at flertallet av våre besøkende er kvinner som er interessert i bil og motor?» fikk vi høre en gang. Du kan også dele det via å dele lenken, slik gjør du det da:

  1. Klikk på Tilpasning-kategorien øverst.
  2. På høyre side av skjermen, er det en link som heter Handlinger; klikk på Del.
  3. Velg Del mal, og klikk Del.

Om du synes dette er for mye å sette seg inn i og du ønsker å prioritere andre oppgaver, ta kontakt med vår rådgiver og partner, Kjetil Kriken. Kjetil er sertifisert i Google Analytics og kan både gi deg verdifulle tips eller et tilbud på oppsett om du ønsker det!

Send Kjetil en e-post: kjetil@helli.no

Kilder: partners.google.com, kissmetrics.com.

 

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000