5 måter å forbedre rekkevidde på Facebook – gratis!

By HELLI - Admin 2 år ago
Home  /  Blogg  /  5 måter å forbedre rekkevidde på Facebook – gratis!
Bilde av Radioresepsjonsens Facebook-side

Antall organiske poster synker, Facebook-aksjen stiger

I løpet av de få siste årene har den organiske rekkevidden (les; gratis) for virksomheters Facebook-sider sunket, mens aksjene til Facebook har steget. Det som din bedrift tidligere postet på Facebook uten å betale ekstra for å nå ut, er nå vanskeligere å nå ut med.

Les også: 3 Facebook-nyheter

Dette er et naturlig steg for Facebook – både for å tjene penger, men også for å forbedre opplevelsen til brukere. Som alltid, er det snakk relevanseUansett om det er betalte innlegg eller ikke, må du jobbe med å gjøre innlegget ditt relevant for din målgruppe. Er du ekstra flink – skal du kunne nå ut, uten å alltid måtte betale for det.

HELLI gir deg nå 5 måter du kan gjøre dette på – oppsummert.

1. Den beste tiden å publisere på er ikke når du trodde

For de fleste digitale og sosiale nettverk er det best å publisere når dine brukere er aktive. Skal du nå ut på Facebook organisk («gratis»), så er dette ofte ikke tilfelle. Publiserer du i «rushtiden» får du sannsynligvis lavere rekkevidde. Etter flere år med Facebook har de som publiserer blitt mer erfarne brukere. Flesteparten vil derfor prøve å publisere i rushtiden og da er det også høyest konkurranse for å nå ut.

Tips: Nå en større del av et mindre publikum, enn færre av et stort publikum. Har du tid til å gjøre testing, gå til sideverktøyene å gjør en A/B-testing på disse tre variablene:

  • Høyeste punkt for brukere
  • Laveste punkt for brukere
  • Tiden i «dalen» mellom lav og høy

2. Der er en type innhold alle følgere liker

Vi elsker åpenhet og liker personlig innhold. Dette fordi vi et personlig eksempel er mye enklere å relatere seg til og dermed enklere å både lære av og engasjere seg rundt. Det er også en fin måte å vise din virksomhet «behind the scenes» – noe som flere er nysgjerrige rundt enn hva du skulle tro!

Det er mange måter å gjøre dette på. Der er eksempel på større bedrifter som lar oss ofte følge en person i en bestemt avdeling i en uke, før de skifter til neste avdeling uken etter. Her legges det ut bilder, videoer, intervjuer og spørsmål til følgerne.

Mindre bedrifter kan dra nytte av å bli ennå mer personlig, der en eksempelvis dokumenterer gøyale påfunn på kontoret eller på verkstedet med video eller bilder.

hovedbildet til artikkelen, kan du se Radioresepsjonen «avsløre» hvordan Steinar såg ut som tre-åring med slengbukser. Kanskje har du et morsomt bilde av sjefen din?

3. Oppmuntre til samhandling – her er tre måter

Flere faktorer som bestemmer rekkevidden av innleggene dine er basert på engasjement. Engasjement blir blant annet bestemt ut fra antall liker, delinger, kommentarer eller klikk.

Økt engasjement, vil derfor bidra til økt rekkevidde. Hvordan få engasjement? Her er tre måter du kan starte med:

  • Still de riktige spørsmålene
    • Vis at du bryr deg – spør om meninger
    • Spør om noe kontret, prøv å ikke være for generell
  • Svar på kommentarer – gjerne «tag» personen slik du er sikker de får det!
  • Prøv å være litt annerledes! – Gjør noe resten av din bransje ikke våger!

4. Målrett innleggene – selv om du ikke sponser det!

På samme måte som man kan målrette sine betalte innlegg, kan du også gjøre det med dine organiske!

Mange har nok etterhvert fått flere følgere som dessverre ikke synes din virksomhet er like interessant lenger. Dette kan det være naturlige årsaker til og du burde derfor prøve å målrette dine innlegg mot brukere som vil engasjere seg. Slik vil det også nå ut til nye følgere, både nå – og i fremtiden.

Facebook har selvsagt ikke gjort denne målrettingfunksjonen som en standard, så du må aktivere denne under «innstillinger» eller «settings» på siden din.

 

Om ikke du vet hvordan – gi en lyd til oss så skal vi gjøre det gratis for deg!

 

5. Bilder og film engasjerer fortsatt – men hvilke?

Det er ikke en hemmelighet at bilder og videoer får mest oppmerksomhet i sosiale medier. Men det er to typer som engasjerer mer enn resten:

– Informasjonsbilder med grafiske elementer som leseren fort kan forstå, som her fra Facebook sin egen Mark Zuckerberg.

Vi beveger oss fortere og fortere, dermed har vi dårligere og dårligere tid. Dagens internettbrukere vil ha informasjon raskt og du har kort tid å trigger nysgjerrigheten. Hjelp derfor innlegget ditt med grafiske elementer som viser hva det handler om!

– Filmer som belærer, som taler direkte til publikum eller gjør en rask instruksjon.

Husk også at brukere på Facebook ofte scroller forbi filmer uten å ha på lyd, ofte fordi man er på farten eller kanskje sitter på kontoret uten muligheter til å ha på lyd. NRK har plukket opp dette og derfor lagt på tekst på sine videoer.

 

Tilslutt – er du i tvil, er ikke du i tvil.

Er du i tvil om det du skal publisere er passer for denne siden eller om du tviler på om det har mål eller mening – ikke publiser. Det er viktig å holde kontinuitet i alle kanaler for markedsføring, men du skal ikke publisere noe uten mål og mening. Sliter du med motivasjonen rundt arbeidet eller har ikke du ideer – ta en telefon til oss, så skal vi kunne hjelpe deg i gang, eller hele veien om du vil det.

Ha et godt og digitalt nytt 2016! Lykke til!

– Kjetil

 

 

Si gjerne hei til Kjetil: kjetil@helli.no

 

Kilder: Facebook, Quicksprout, Neil Patel, Jay Baer, Kavan Lee, Buffer Social

 

 

 

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000