5 (romantiske) punkter for sponsing

By HELLI - Admin 2 år ago
Home  /  Blogg  /  5 (romantiske) punkter for sponsing

Sponsing og samfunnsansvar har vært med oss i lang tid. Akkurat når det hele startet er usikkert, men i sin kjente form kan vi se helt tilbake til Athen i 1896 under de Olympiske Leker. Under OL i Stockholm i 1912, ble det for første gang solgt rettigheter til 10 svenske selskap som skulle få ta bilder og lage ”minnegjenstander” eller ”merchandise” på godt nynorsk.

På 80- og 90-tallet ble sponsing noe toppsjefer gjorde for å kunne komme inn på ”VIP-området” eller for at datteren skulle få hilse på en idrettskjendis. For andre var det nok å få utplassert logoen, hvor som helst, på hva som helst.

Dessverre kaster fortsatt mange penger ut vinduet, når oppmannen på fotballaget ”maser” til seg midler.

Nå gir vi deg 5 punkter du bør ha i hodet neste gang festivalsjefen tar kontakt.

 

Still krav!

Det å være samfunnsansvarlig, enten du ønsker å markedsføre din bedrift, eller ”bare” ønsker å gjøre verden til et bedre sted å være, betyr det ikke at du ikke kan være strategisk og målrettet.

Tvert imot vil man gjennom å stille krav til sponsorobjektet være med på å utvikle objektet videre (mot målene som forhåpentligvis er satt).

Har du ikke ennå satt krav til ditt sponsorobjekt, gjør som du gjør med dine kjære: Ta opp telefonen å hør hvordan det står til!

Sett av tid og ressurser – det er da så enkelt!

Som alt annet i livet bør man ha en plan, et mål, og evaluere det man gjør. Om du ikke har egen marked/kommunikasjonsavdeling til å legge strategien (99 prosent av bedriftene i Norge har færre enn 50 ansatte) bør du vurdere å sette av ressurser til dette og søke ekstern hjelp.

– Om ikke, sett av egen tid og se på hva du sponser / ønsker å sponse og hvordan dere enes om felles fremtidig mål. Du vil garantert spare inn denne tiden, da det blir så mye enklere for deg å følge opp!

Finn og vis frem din kjære!

Om du ikke tør å skryte av sponsoratet ditt, har ikke du funnet den rette, akkurat som i kjærlighetslivet. Det flotte med sponsing er at man med felles verdier oppnår synergieffekter i markedsføringen når hver av partene deler hverandre med resten av verden.

Det er klart det er vanskelig å finne sin kjære når man ikke kjenner egen identitet og ikke vet hva man skal lete etter. Dette handler ikke bare om verdien man står for når det gjelder miljø, menneskerettigheter og fattigdom. Er festivalen arrangert mellom fjell og fjord, passer det godt for Ice.net å synliggjøre sin dekning i en slik kanal. Vil du være best i bransjen på presisjon, kan det lokale skytterlaget være ”midt-i-blinken”.

Ikke bli redd for å måle effekten

Nok en gang. Det å være samfunnsansvarlig betyr ikke at du skal la være å måle effekten av sponsoratet. Sponser du for å nå forretningsmålene dine, må du måle om du oppnår økt salg og mer tilfredse ansatte. Setter du bort arbeidet til et byrå, spør de eksempelvis om å måle økt produktivitet i administrasjonen.

Sponser du en profesjonell veldedig organisasjon, skal vi love deg at de måler effekten av arbeidet sitt. Det er lov å være nysgjerrig! Spør hva de er fornøyde med, kanskje kan din bedrift bidra med noe for å gjøre de enda bedre?

Husk dine ansatte

Ikke glem å bruke sponsoratet for det det er verdt internt i din virksomhet. Dine ansatte er også i målgruppen og du kan gjerne vri på det å si at man sponser ikke sponsorobjektet, men målgruppen. Samfunnsansvar og sponsing kan åpne muligheten for engasjere målgruppen mot felles målsetninger. Med sponsing havner du i kjærligheten mellom publikum – og idretten, kulturen eller det samfunnsnyttige. Er det ikke romantisk?

 

Ønsker du å vite mer om hva du får ut av ditt sponsorat i kroner og ører, ta kontakt med vår rådgiver og partner Kjetil Kriken.
Kjetil har mye erfaring med sponsorater fra begge sider av bordet (bedriften og sponsorobjektet) og kan gi deg råd om strategi, måling, planlegging eller forhandling.
Ta kontakt på kjetil@helli.no eller telefon 98 42 99 79.

Kilder: Olympic.org (IOC), Regjeringen.no (Nærings- og fiskeridepartementet)

Tidal Silent Disco

Eksempel på samarbeid mellom to bedrifter og et sponsorobjekt

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000