9 av 10 handler på nett

By HELLI - Admin 6 år ago
Home  /  Blogg  /  9 av 10 handler på nett

Norge er på Europatoppen i netthandel, hele 9 av 10 handler på internett og hver tredje nordmann handler over nett hver måned. Er fremtiden å utvide fra butikk til nettbutikk?

Ingen handler mer eller oftere enn nordmenn, viser undersøkelsen DIBS e-Commerce survey for 2013.  I fjor handlet nordmenn for over 44 milliarder på nett og handelen har mer enn doblet seg siste 5 årene.

Ønsker du å komme i forkant på markedet gjelder det å tilpasse kunden nå. Vi hjelper deg gjerne med å lage en mobiltilpasset nettbutikk for din bedrift!

Og netthandeltrenden forventes bare å øke i tiden fremover med inntog av mobile enheter. Mer enn halvparten av forbrukerne har nå smarttelefoner og nettbrett, og forbrukere flest forventer å kunne surfe og handle mobilt. Men norske butikker har i svært liten grad tilpasset handleopplevelsen til mobilformatet. – Kun en av ti av norske nettbutikker har gjort slike tilpasninger, mens andelen i Danmark til sammenligning er fire av ti, skriver Posten og Brings e-handlesrapport i sin rapport fra 2012.
Det nordmenn handler mest på nett er kinobilletter og kulturelleopplevelser, med kjøp av reiser og elektronikk hakk i hel. Disse vare/tjenestegruppene handler over halve befolkningen på nettet hvert år. Også klær (38%), bøker (38%), møbler & Interiør (33%), velvære/kropp/helse (28%) og lån/finansiering/forsikring (21%) er store varegrupper som den norske befolkningen velger å handle på nett.

Aldersgruppen 30-49 år handler oftest på internett, mens aldersgruppen 30-39 år er de virkelige supershopperne på nett.

Når det gjelder spørsmålet om hvem som handler mest på nettet, ser vi stor skilnad spesielt mellom to aldersgrupper, de over og de under 50 år. Nils Petter Strømmen i Opinion står bak Norges mest omfattende nett adferdsundersøkelse, har sett at mennesker over 50 år i Norge i mye mindre grad enn de under 50 år benytter seg av netthandel.

Aldersgruppen 30-49 år de som handler oftest på Internett. I denne gruppen handler 4 av 10 på nettet hver måned. Ser vi på hvem som handler flest forskjellige varegrupper, er aldersgruppen 30-39 år er de virkelige supershopperne på nett. Denne aldersgruppen handlet i snitt hele 8.2 ulike varegrupper på nettet, mens gjennomsnittet for befolkningen var 6,7 varegrupper.

Forskjellen mellom kvinner og menn er ikke stor, men man kan se visse tendenser. Kvinner handler i snitt oftere enn menn, mens menn handler for høyere summer når de først er i gang med netthandelen.

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000