10 ferske trender om e-handel

DIBS har denne måneden sluppet rapporten "Norsk E-Handel 2016". Ut i fra denne rapporten har trendene blitt analysert frem til de 10 punkter som alle kremmere bør få med seg! NB: Her er det fare for mye tall!
By Kjetil Kriken 1 år ago
Home  /  Blogg  /  10 ferske trender om e-handel

DIBS har denne måneden sluppet rapporten «Norsk E-Handel 2016». Ut i fra denne rapporten har trendene blitt analysert frem til de 10 punkter som alle kremmere bør få med seg! NB: Her er det fare for mye tall!

Den ekstreme veksten fortsetter.  Nordmenns kjøpelyst på nettet øker konstant og har det siste året vokst med over 12 milliarder, noe som er en økning på̊ hele 16%. Alene de siste tre årene er omsetningen steget med 50% fra 60,3 milliarder til 90,6 milliarder i dag.

Mobilshoppingen når uforutsette høyder – de unge viser vei. 48% av online-kundene sier at de har handlet via mobile enheter innenfor de siste 3 månedene, noe som er en vesentlig fremgang siden i fjor da 38% svarte ja på det samme spørsmålet. Penetrasjonsgraden hos de unge i alderen 15-24 er som forventet høy (61%), men ser vi bare ett år tilbake i tid var det bare 39% i den samme aldersgruppen som hadde handlet på mobilenheten innenfor de siste par månedene. Men også de eldre i alderen 64-74 følger med – her er det nesten hver fjerde person som handler via mobil eller nettbrett.

Nordmennene bruker mer penger på̊ reiser enn noe annet tilsammen.  NOK 49 milliarder eller 55% av nordmenns samlede forbruk på nettet går nå til reiserelaterte kjøp som flybilletter, hoteller, togtransport osv. Dette er en fremgang fra i fjor da 48% av det samlede forbruket online gikk til reiser og relaterte ytelser. Nordmenn vil altså selv skreddersy eventyrene sine, fremfor å la profesjonelle reisearrangører planlegge ferien for dem. Som alltid er HELLI med i trenden og har utviklet et verktøy for dette.

Ut på tur med; Sjusjøen Opplevelser!

De unge kvinner følger med ved spillebordet – Pengespill står for ca. 22% av nordmenns online forbruk innen kategorien «Tjenester», og her er unge kvinner overraskende nok på samme nivå som men. Barn spiller også mer og mer, her må det selvsagt stilles kritiske spørsmål da ikke alt i den digitale verdenen er like trygg for barn.

Les mer: Hva skjedde med den gamle tegneboka?

Det er flere nordmenn som abonnerer på̊ film enn musikk.  Nordmenn har for alvor tatt til seg streamingtjenester. Nesten hver tredje abonnerer nå på̊ tjenester som HBO og NetFlix, og mer enn halvparten har på et tidspunkt betalt for streaming av film eller TV. Ser vi på streaming av musikk er det 25%, som per dags dato abonnerer på musikkstreame-tjenester. Film er altså viktigere!

Les også: Send LIVE på Facebook

Convenience is King. Det er ikke lenger bare lommeboka som dikterer nordmenns kjøperglede på nett. Der det tidligere har vært billige priser som har fått forbrukerne til skjermen, oppgir de fleste nordmenn i dag at det er fordi de sparer tid og at det er enkelt som de primære årsakene til å handle på nett (66%), og bare 59% oppgir lavere priser som en av de primære årsakene. Men hvis ikke den forretningsdrivende klarer å gjøre det enkelt for forbrukeren, kan man heller ikke regne med å dra i land ordren – 47% opplyser for eksempel at de har avbrutt et kjøp fordi en webside ikke var tilpasset mobiltelefon.

Les mer: NIRF med nettbutikk

Boom i salg av dagligvarer. 14% har kjøpt dagligvarer og såkalte «matkasser» på nettet, noe som er mer enn 3 ganger flere enn i fjor. Faktisk bruker nordmenn ca. 3 milliarder på å kjøpe dagligvarer på nett, og her er det overraskende nok de unge mennene i alderen 15-24 som fører an. Nå er altså dagligvarer også på nett og det er få bransjer som nå har unnskyldning god nok til å ikke være det. Har du nettbutikk i dag?

Unge menn er glad i klær, sko og boliginteriør. Kategorien «Varer» havner rett under «Reiser» hvis man ser på hva nordmenn kjøper mest av på nett. Her er «Klær & Sko» ikke overraskende den mest populære varegruppen som 45% av forbrukerne handler online. Det som til gjengjeld kan overraske er at kvinnene ikke holder tritt med de unge mennene i alderen 25-34. Samme bilde ser vi i kategorien «Hus & Hjem», der unge menn uten sammenligning er de mest ivrige kundene bak skjermen.

Ny e-trend: Nordmenn vil handle norsk. Selv om nordmenn handler fra utenlandske nettbutikker i stor stil, ser vi for første gang på mange år et lite fall i andelen av forbrukere som handler fra utlandet. Det er imidlertid interessant at 20% av forbrukerne unngår utenlandske webbutikker for i stedet å støtte norske næringsdrivende – og det er spesielt de eldre dette gjelder. Vi ser en emosjonell holdning hos noen forbrukere som strekker seg ut over det klassisk rasjonelle handelsgrunnlaget.

Slik driver du den beste nettbutikken. Det er mange måter du kan optimere nettbutikken din i forhold til kundenes preferanser: En tredjedel av dem som avbryter et kjøp, gjør det fordi de ikke kan benytte den betalingsmetoden de ønsker, mens flere både ønsker og vil kjøpe mer hvis nettbutikken hadde husket kortnummeret deres. Tilpass nettbutikken din til det lokale markedet og mobiltelefonbruk,  alle de små tingene kan tilsammen være med på å øke omsetningen drastisk.

 

Tørr du vente på at konkurrenten din lanserer nettbutikk? Ta kontakt med Kjetil på kjetil@helli.no eller 98 42 99 79 for å ikke tape kampen om kundene!

Les mer om e-handel her

Kilde: Rapport fra DIBS, «Norsk E-handel 2016»

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000