Hva er «native advertising» | HELLI forklarer

By HELLI - Admin 1 år ago
Home  /  Blogg  /  Hva er «native advertising» | HELLI forklarer
Men hva er native advertising?
Innholdsmarkedsføring er annonse formet som en redaksjonell tekst. Native advertising er egentlig det samme. Så hvorfor har vi to ord på dette?
Dette er ikke enkelt å bli klok på, men vi skal forstå native advertising, må vi først forstå innholdsmarkedsføring, for å se forskjellen.
«Innholdsmarkedsføring» er en tekst med innhold rundt produktet eller merkevaren. Teksten kan være publisert i egne flater, men også i avisenes spalteplasser men skal da være merket med «annonsørinnhold». Denne teksten er gjerne skrevet av en redaksjon og er sett på som en mer langsiktig merkevarebygging enn native adverising.
«Native advertising» kan egentlig oversettes til integrert annonsering, eller kanskje mer direkte; kamuflerte annonser. I motsetning til innholdsmarkedsføring, er native-annonser laget av en salgsavdeling eller kommunikasjonsbyrå, og ikke en redaksjon. Innholdsmarkedsføring har også et mer langsiktig perspektiv på merkevarebygging, mens native er mer kortsiktig og salgsutløsende.

Les også: Innholdmarkedsføring er ikke noe nytt

Og det dukker stadig opp nye annonseformer og terminologier. Ikke før vi er blitt dus med «innholdmarkedsføring» har fått et nytt ord i «native advertising» som i grunn ikke er annet enn delvis kamuflert reklamejournalistikk og hvor innholdet gjerne skrives av avisens egne folk. 

Jeg er usikker på mye, men at utviklingen går sabla fort, ja det er jeg sikker på. Her er det nyheter bak hver sving! Det dukker opp stadig nye reklamekanaler.

 – Erik

Eksempel på innholdsmarkedsføring i VG

Eksempel på native advertising i Aftenposten

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000