Hvor de fleste nettsteder svikter…?

By HELLI - Admin 6 år ago
Home  /  Blogg  /  Hvor de fleste nettsteder svikter…?
Les mer om hvordan du lykkes i å vinne brukerens oppmerksomhet og lojalitet på nettstedet ditt.

For å unngå fellene, husk dette:

Vi tror vi kan å disponere tekst riktig!

Oppbyggingen av teksten
Allerede på barneskolen lærer vi den “riktige” disposisjonen for å skrive tekst. Men faktum er at web, og skjerm, som medium, stiller helt andre krav til oppbyggingen av teksten enn papir.

Kortere tekster, hyppigere avsnitt, presise mellomtitler og lenker er noen av stikkordene. Web-brukerne ønsker ingen utbroderende innledning. Kom til poenget! Klipp-og-lim-metoden fungerer dårlig når du skal overføre informasjon fra trykte dokumenter til web.

Web-leseren er utålmodig, lett å irritere og ikke minst; nådeløs i sin dom over nettstedet ditt! For å få ham/henne til å vende tilbake, må du møte utfordringen!

Hvordan lykkes i å vinne brukerens oppmerksomhet og lojalitet på nettstedet ditt - HELLI - Visuell kommunikasjon

men…oppbygging er ikke nok! Fordi:

Vi skriver for kjedelig!

Innhold og ordlyd
“Kan du tenke deg noe mer kjedelig en fagstoff som er skrevet av noen som ikke kan skrive?”
spør Per O. Asplund på informasjonsdesign.no.

Hvis nettstedet kun inneholder nødvendige, nøytrale og objektive artikler, hjelper det lite om teksten er strukturert på riktig måte. “Formelt” og “korrekt” bygger ikke opp under brukernes lyst til å komme tilbake. Dermed ender de opp med å besøke nettstedet kun når de må. Slik reduseres effekten av nettstedet som informasjonskanal.

Når ansatte med ansvar for helt andre fagområder blir satt til å skrive for nettstedet, er dessverre faren stor for at stoffet blir lite engasjerende i lengden. Det kan med andre ord være en god investering å la fagfolk ta en titt på nettstedet ditt. Slik kan du få verdifulle tilbakemeldinger om enkle grep for forbedring.

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000