Hvordan skrive pressemelding

By HELLI - Admin 1 år ago
Home  /  Blogg  /  Hvordan skrive pressemelding
VT Gruppen sin Nikola One

Det er lettere og vanskeligere enn folk flest tror. Lettere fordi alt som kreves er at man skriver noen ord på et A4-ark. Vanskeligere fordi det er viktig å følge noen viktige spilleregler når man skal fange oppmerksomheten til journalister.

Man kan få god markedsføring gjennom et presseoppslag. Et positivt redaksjonelt oppslag i avisen er verdt mer enn ti avisannonser. Har du noe interessant å meddele, og du skriver en god pressemelding, er sjansen stor for at en journalist fatter interesse og vil lage en fin avisartikkel. Som for eksempel denne vi gjorde for VT Gruppen. Gjør du et kjapt Google-søk med «VT Gruppen Nikola One», ser du at saken vår ble plukket opp av flere aviser og bransjeblader, når VT Gruppen reserverte «lastebilenes Tesla». I denne saken la vi også vekt på et godt bilde, som vår designer gjorde en foto-manipulering på.

Tre viktige stikkord

Tre nyttige stikkord for pressemeldingen er NYTT, INTERESSANT og MENNESKELIG. Det siste innebærer at man kan feste historien på ett eller flere mennesker som berøres. Dette kan være publikummere, bandet, apparat. Ta gjerne med bilder, og få sitater.

En god pressemelding bør inneholde følgende:

  • Hvem?
  • Hva?
  • Hvor?
  • Når?
  • Hvorfor?
  • Fordeler? (Hvorfor er dette attraktivt og verdt å skrive om)
  • Sitat? ( “Nå må regjeringen legge til rette for satsingen», sier Ola Nordmann i Norsk Forbund)
  • Hvem vet mer? (For mer informasjon, kontakt…)

Oppsett

Start pressemeldingen med den viktigste nyheten – det som gjør saken interessant. Lag en overskrift som er enkelt og direkte formidler det viktige. Meldingen skal kunne kuttes bakfra, uten at viktige opplysninger går tapt.

Huskeliste

  • Skriv på A4 ark og ikke mer enn 20- 25 linjer (linjeavstand halvannen i Word)
  • Skriv PRESSEMELDING øverst på arket
  • Bruk korte setninger
  • Sørg for at alle navn er riktig skrevet (VIKTIG)
  • Unngå overstrykninger, stavefeil og dårlig trykk
  • Unngå grafiske virkemiddel i teksten, ikke understrekning, kursiv skrift o.l.
  • Unngå interne ord og uttrykk uten forklaring
  • Skriv konkret, “8 000”, ikke “mange tusen”
  • Bruk hele tall, “1 000 publikummere” ikke “960 publikummere”
  • Skriv dag (tirsdag eller onsdag) pluss dato, ikke “i går” eller “i dag”
  • Husk å datere og skrive under på meldingen

 

Har du flere spørsmål? Vil du at vi skal ta en titt på din pressemelding?

Kontakt Kjetil på kjetil@helli.no eller 98 42 99 79.

 

 

Kilder: Innkjøpsnytt og Brak

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000