Merkevare og omdømmebygging

By HELLI - Admin 1 år ago
Home  /  Blogg  /  Merkevare og omdømmebygging

Merkevare og omdømmebygging
– en krevende øvelse

De daglige gjøremål fanger oppmerksomheten. Mange av oss bruker all tid til operativ ledelse. Glemt er det viktige punktet omdømmebygging. Joda, selvsagt har vi vært innom temaet og forankret både visjon og verdier. Men rapporten ligger trygt i skuffen- nederst. Glemt er de små  grep vi skal gjøre hver eneste dag. For omdømme bygges jevnt og trutt. Slutter vi å bygge har vi startet avviklingen. Når vi i Helli overleverer nye websider til våre kunder bruker vi å si: «det er nå det begynner».

Kombinasjonen kjent merkevare og dårlig omdømme er ikke heldig. Ei heller svak merkevare og svakt omdømme. Og endringene må komme fra toppen. Omdømme-guru Nils Apeland sier enkelt og greit at «et godt omdømme bygges innenfra».
Så tør du å vente eller skal du starte nå? Vi kan bidra.

Her er noen hendelser som bekrefter regelen;
Banksektoren er spesielt avhengig av å ha tillit blant samfunnet, og for DNB kommer utfordringene på løpende bånd. Etter avsløringen rundt Panama Papers, der DNB var involvert i plassering av penger i skatteparadiser, har tilliten til banken falt kraftig. To av tre eller 67 prosent er mer negative i følge en meningsmåling VG har gjennomført.  DNB i hardt vær igjen meldte NTB nylig.  Forbrukerrådet har stevnet DNB for retten med krav på 690 millioner. Kravet kommer fra 150 000 småsparere som har betalt for mye i gebyrer. 150 000 personer som neppe lenger har full tillit til banken. Samtidig gransker Arbeidstilsynet DNB for 14-16 timers arbeidsdager blant konsulenter som jobber med betalingsappen Vipps. Om ikke det skulle være nok har Vips hatt tekniske problemer i nesten tre døgn.  Selv om de siste sakene som har kommet opp sikkert har flere sider, blir det overdøvet.

En merkevare har nesten ingenting å si når en krise oppstår. Derimot har omdømme alt å si. Kombinasjonen DNB har med en stor kjent merkevare og et dårlig omdømme etter Panama Papers, er det verste utgangspunktet av alle. Dette gjør at både journalister og samfunnet overvåker DNB med lupe. Med et svakt omdømme er sjansen til en større negativ vinkling utenfra mye større.

Omdømmet eies av publikum, merkevaren eies av bedriften
På 90-tallet ville Smart Club bygge et nytt stort anlegg på Slependen. Her var media kritisk, noe som resulterte i kritiske byråkrater og politikere. Ikke før i 2006 sto bygget klart. IKEA derimot, rev og bygget nytt bygg i samme periode. Det hele var gjort på 2 år og bygget åpnet samme år som Smart Club.

Hvorfor gikk søkeprosessen til IKEA lett, mens Smart Club møtte motstand?

Eiendomsmeglere må ha tillit
Eiendomsmegler Krogsveen rotet det alvorlig til for seg under et salg. Selger følte seg rundlurt og mente Krogsveen hadde holdt skjult feil og mangler med huset. NRK Brennpunkt tok saken og det ble mye mediaomtale.  Her gjorde Krogsveen tabbe nr to og gikk til motangrep og søksmål mot NRK. I tillegg leiet de inn privatetterforsker Leif A. Lier. Det fikk Dagens Næringsliv ferten av roligere ble det ikke av den grunn! Det måtte en ny daglig leder til for å ordne opp. Han startet med å inngå forlik!

Heldigvis er vi flinke å tilgi og med riktige grep vil omdømme ta seg opp igjen etter en stund. Men det tar tid og det kan bli dyrt, spesielt om omdømmet er svakt fra før.

 

– Erik

 

Kilde: Det gode selskap, av Nils M. Apeland

 

 

 

 

 

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000