48 % handler med mobil – fersk rapport om norsk e-handel

By Kjetil Kriken 1 år ago
Home  /  Blogg  /  48 % handler med mobil – fersk rapport om norsk e-handel
Facebook Canvas

For tiende år på rad tar den toneangivende analysen Norsk E-handel temperaturen på et digitalt Norge i rask utvikling: Norsk e-handel har hatt 50% fremgang på 3 år og runder 90,6 milliarder i omsetning.

Oslo, 13. september 2016: Rapporten «Norsk E-handel» fra DIBS Payment Services maler i år et bilde av et digitalt Norge i rivende utvikling. Med en enestående omsetningsstigning på̊ 50% over de siste 3 årene til 90,6 milliarder, noe som er 16% mer enn i fjor, når den norske e-handelen nye høyder, og utviklingen er hjulpet godt på vei av en massiv mobilbølge som skyller inn over alle deler og aldersgrupper i samfunnet.

«At 48% av de norske forbrukerne i dag bruker mobil eller nettbrett til online-shopping, og at nesten halvparten av oss bruker Vipps, mCash eller MobilePay til tross for at løsningene først ble lansert i fjor, er absolutte milepæler innenfor norsk betalings- og handelskultur», uttaler Henrik Begby Andersen, Country Manager i DIBS Payment Services, som står bak analysen.

Ekspert: «Det kommer aldri til å gå saktere enn i dag»

Årsaken til stigningen i e-handelen kan bl.a. finnes i en kraftig vekst innenfor handel på mobile enheter. I dag handler hele 48% av nordmenn via mobiltelefon eller nettbrett, ifølge rapporten, en fremgang på hele 26% fra 2015 (38%). Ser vi bare fire år tilbake i tid, er antallet av forbrukere som handler online via mobile enheter steget med 140%, men ifølge e-handelsekspert Patrik Müller er dette bare en forsmak på hva fremtiden vil bringe:

Vår kjæreste eiendel (mobilen, red.) har vi i dag med oss overalt. Vi ser på̊ mobilen et utall ganger i løpet av en dag, og derfor er det naturlig at e-handelen fra de mobile enheter vokser eksplosivt. Faktum er at det om bare noen år vil bli enda lettere å betale fra mobilen enn fra en laptop, ettersom nesten all utvikling innenfor betalingsløsninger på nettet har fokus på̊ nettopp denne kanalen. Det kommer aldri til å gå saktere enn i dag«, vurderer Patrik Müller.

Go mobile or go home!

Undersøkelsen viser videre at nettbutikker er nødt til å være raske, mobiltilpassede, brukervennlige og kunne tilby det riktige betalingsoppsettet for å unngå at kundene forsvinner til konkurrentene:

«Det kan ikke sies tydeligere: Mobiloptimering av nettbutikker er like viktig for e-handelsomsetningen som god service og skinnende butikkfasader er for detaljhandelen. Mobiltilpassede nettbutikker klarer seg beviselig bedre; hvis du som nettbutikk ikke konverterer til et format som kan brukes fra forskjellige apparater og ikke er villig til å omstille deg til mobilbetaling, taper du konkurransen om kundene – go mobile or go home», advarer Henrik Begby Andersen.

Om Norsk E-handel i 2016

Norsk E-handel er en toneangivende rapport med statistikker som gir et detaljert bilde av e-handelen og dens utvikling. Den årlige tilbakevendende rapporten, som i år har 10-års jubileum, er basert på en undersøkelse foretatt av YouGov, som i år ble gjennomført i det andre kvartalet av 2016 og bygger på intervju med omtrent 5000 respondenter i Norden, hvorav ca. 1000 er bosatte i Norge.

Rapporten kan lastes ned digitalt på www.dibs.no/norskehandel. En engelsk versjon med alle de tre rapportene fra Danmark, Norge og Sverige er tilgjengelig på www.dibs.no/norskehandel.

Vær oppmerksom på at i rapporten er «nordmenn» de som handler på nettet, noe som utgjør omtrent 9 av 10.

Tørr du vente med din butikk? Ta kontakt med Kjetil på kjetil@helli.no eller 98 42 99 79 for å ikke tape kampen om kundene!

Kilde: DIBS (Pressemelding)

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000