Organiske eller betalte søk i Google?

By HELLI - Admin 2 år ago
Home  /  Blogg  /  Organiske eller betalte søk i Google?
Google fremside

 

Hva er forskjellen?

Søker du etter sportsklær i Google vil du som kjent få mange titler og sider. Google sin fremste oppgave er å gjøre relevant informasjon tilgjengelig for deg – og det som er mest relevant vil havne øverst. Eller i alle fall nesten øverst.

Betalt søk / Søkemotor-markedsføring (SEM)

Helt øverst og på høyre i siden, vil du ofte få sider som er markert i gult eller merket med «annonse» (se bildet under). Dette kaller vi for betalt søk eller søkemotor-markedsføring (SEM). Google kaller dette for AdWords.

Organisk søk / Søkemotor-optimalisering (SEO)

Under dette vil du finne det vi kaller organiske søk, dette er resultater som Google har regnet ut er mest relevant for deg. Jobber du med å få nettsiden din synlig i Google er dette den delen av treffene som er «gratis». Dette gjøres gjennom å jobbe kontinuerlig med søkemotor-optimalisering (SEO).

 

Skjermbilde av treff i Google

 

Hva skal din virksomhet velge?

Mange vil si at du MÅ velge begge deler. I markedsføring er det selvsagt bra å kunne være tilstede i flere kanaler og ha en god kanalmiks. Så om du har budsjettet til å være god på både SEO og SEM, så bør du gjøre det.

I Google gir du bud på søkeord – og er du i en bransje med høy konkurranse kan det være kostbart å annonsere. I og med Google har skapt sine konkurransefortrinn gjennom å gi relevante treff, vil de også «premiere» bedrifter som gjør annonsene sine mest mulig relevante. Dette gjør de blant annet ved å gi relevansepoeng som gjør at du betaler mindre og kommer høyere opp på samme tid. I motsatt tilfelle vil du kunne havne langt bak.

Har du lite budsjett i en bransje med høy konkurranse, så kan det være lurt å prioritere. Prioriter gjerne søkemotoroptimalisering ved å jobbe sammen med andre kanaler. Dette kan du gjøre ved å produsere godt og relevant innhold til din nettside. Når du har gjort dette kan du sende ut innholdet i et mobiltilpasset nyhetsbrev, helst da i en løsning som har flere muligheter for både administrator og bruker (statistikk og avmelding f.eks). Har man produsert godt innhold – hvorfor ikke publisere dette i sosiale medier som Facebook på samme tid?

Ønsker du å maksimal avkastning av ditt budsjett bør du fokusere på godt innhold sammen med relevante annonser. Du vil da treffe den relevante kunden til relevant tid (les: kjøpsøyeblikket).

Ta kontakt med vår rådgiver og partner Kjetil Kriken om du ønsker å selge mer, rekruttere bedre eller øke kjennskap til din merkevare. Kjetil er sertifisert i Google AdWords og Google Analytics.

 

Si hei til Kjetil:  kjetil@helli.no

 

 

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000

One Comment