Sosiale medier – er dette noe for min bedrift?

By HELLI - Admin 5 år ago
Home  /  Blogg  /  Sosiale medier – er dette noe for min bedrift?

Helli Grafisk – design og kommunikasjon ser viktigheten av bruk av sosiale medier. Spørsmål mange stiller seg er; Trenger min bedrift profil på Facebook, Twitter eller Linkedln? Hvorfor skal vi bruke sosiale medier? Hvordan skal vi bruke sosiale medier? . Definisjonen på sosiale medier er et nettsted hvor brukerene selv står for innholdet. Ved å opprette en firmaprofil kan man drive markedsføring, knytte relasjoner, rekruttering, kundeservice og direkte salg, samtidig som du tilrettelegger en åpen dialog med dine kunder. Det gjelder å by på seg selv, dette handler om deling og meningsutvekslinger. Leseren må få følelsen av å sitte igjen med interessant informasjon.

Komme i gang
Gjør deg tanker om hva man vil oppnå. Deretter bruker man tid på å opprette en konto i et nettsamfunn som samsvarer med dette. Det er bare å innse at det er tidkrevende å opprettholde profiler i sosiale samfunn, så derfor er det viktig å ha en strategi. Det er vanskelig å rekke over alle nettsamfunnene.

Den aller viktigste jobben man må gjøre når man oppretter en profil (med unntak av Linkedln) er å få andre til å ”like” profilen din (Facebook) og følge deg (Twitter).

Sosiale medier er en viktig og nyttig markedsføringskanal om man spiller kortene riktig. Å bruke sosiale medier til informasjonsformidling skal være morsomt.

Firmaprofil på Facebook
Facebook er et sosialt nettverk hvor man kan opprette en privat- eller en firmaprofil.

Mange forbinder Facebook med svært personlige meldinger. Dette var nok mer sannheten for noen år siden. I dag velger mange firma å lage en egen profil, alt fra små til gigantiske konsern som f.eks SAS, Norwegian, Coca Cola og Starbucks.

Betingelsen for å kunne kommentere meldinger på en firmaprofil på Facebook er at man selv har en profil, men det er mulig å lese innlegg selv om man ikke har profil. Siden firmaprofilen er åpen for alle gjelder det å opptre som en informasjonskanal og være profesjonell. Ved å få andre brukere til å ”like” profilen, vil informasjonen som blir lagt ut automatisk komme opp som ”nyhetssnutter” på veggen til brukerne som liker dere. Det er derfor lurt å jobbe for å få flest mulig til å trykke på ”liker”-knappen.

For brukere som arrangerer kurs, konferanser, konserter m. m, er Facebook et perfekt verktøy, da det er enkelt å opprette ”events”. Når man bygd opp en følgerskare vil man enkelt kunne gjøre dem oppmerksom på kurs og hendelser ved å sende invitasjoner. Dette kan også gjøres utenfor kretsen av folk som ”liker” firmaets profil ved at man sender intivasjonene som e-post. Brukerne kan selv invitere andre de mener kan ha interesse av å delta. Hendelsens gjesteliste (de inviterte) kan være både åpen og skjult. Har noen meldt sin interesse, vil de automatisk få beskjed om det skulle skje endringer i arrangementet som f. eks avlysninger eller endring av sted osv.

Et godt eksempel på at store selskaper bruker sosiale medier til å nå frem til flest mulig var da vulkanutbruddet på Island pågikk. SAS og Norwegian brukte Facebook flittig til å ha en direkte dialog med ”følgerne” for å gi raske tilbakemeldinger og informasjon. Dette viser hvor raskt man kan kommunisere med å bruke sosiale medier.

Twitter
Twitter er en mikroblogg-tjeneste hvor brukeren legger ut ”tweets” (tekstbaserte meldinger) og kan lese andre brukeres ”tweets”. Meldingene dine vil vises på din egen profilside, og på siden til de som ”følger” deg.

Twitter fungerer som en informasjons- og kommunikasjonskanal hvor man kommuniserer direkte med brukere og interessenter. Dermed kan man øke trafikken til websiden og eksponeringen av bedriften.

Når man skal formidle informasjon gjennom Twitter må man ha ”følgere” som ”abonnerer” på meldingene du sender ut. Det å få ”kvalitets følgere” på Twitter tar tid. Legg ut gode og interessante tweets og følg personer og bedrifter som er interessante for deg og din bedrift. Delta i diskusjoner, kom med nyttig informasjon og linker. Gode ”tweets” gjør at ”følgere” av din profil kan benytte seg av det du skrev å poste det på sin egen side, noe som igjen fører til at antall følgere vil øke. Når man har fått litt fartstid og andre finner din informasjon interessant, vil de kanskje ”nevne” deg i en samtale eller anbefale deg for andre. Anbefalinger fra andre er trolig den beste måten å bli markedsført på, for da går anbefaleren god for deg og kvaliteten på det du sier og man vil få en bedre kvalitet på følgerene.

Kommuniser og informer, ikke bare reklamer! Twitter er ingen reklameplakat. Følgere som ser at et firma bare lovpriser sitt eget produkt vil etter hvert kunne anse dette som spam og velge og ikke følge deg lenger. Det er derfor viktig at meldingene inneholder nyttig og interessant informasjon.

På Twitter har man 140 tegn tilgengelig for hver tweet man legger ut. Dette krever gode formuleringer! Husk at brukernavnet inngår i disse 140 tegnene.

Linkedln
Linkedln er et sosialt nettverk rettet mot det profesjonelle markedet. Formålet med Linkedln er i all hovedsak å koble profesjonelle kontakter, for å finne jobber og for å bli funnet i jobbsammenheng.

Tjenesten kan knyttes opp mot Twitter slik at det som postes på Twitter vil bli synlig på Linkedln profilen. Dersom man velger å gjøre dette, er det viktig å passe på at tweetene er av en profesjonell karakter for ikke å undergrave sin egen profil.

En firmaprofil på Linkedln kan være overfladisk, det genereres en del statistisk materiale basert på aktiviteten til brukerne som er knyttet til firmasiden (de ansatte) samt at man kan legge ut generell firmainformasjon. Linkedln er dermed ikke først og fremst en markedsføringskanal i tradisjonell forstand, men går mer på B2B-markedet.

Category:
  Blogg
this post was shared 0 times
 000